Langmosestenen - sagnet
Sagnet / realismen
Her kan man se Jens Lauritsens indberetning til Worm i 1638. Teksten er på latin, men en del er oversat til dansk: Indberetning (PDF).
Jens Lauritsens Skitse
Der fortælles også, at man opgav at få det sidste med, der skulle sidde noget af den endnu – dybt i jorden.
Skatten ved Langmosestenen
Efter overleveringerne skal der være gravet en skat ned i nærheden af Langmosestenen, der er bl.a. et gammelt rim, der lyder sådan:
Syv skridt og tre trin
vesten og sønden for Langmosestenen,
der ligger skatten min.
Der er flere forklaringer på hvad det skulle være for en skat, der skulle være gravet ned ved Stenen, men ingen har vel troet på, at der var noget om snakken.
Så selv efter de sidste udgravninger må det konstateres, at Langmoseskatten ligger der stadig og venter på at blive hævet. Og så skal det for fuldstændighedens skyld siges, at med lidt god vilje så passer de 7 skridt og de 3 trin godt nok.
Afskrift fra ”Arkivnyt” nr. 3, maj 1982 ”Blade af Nr. Omme Sogns historie” (red. Niels Peder Svendsen og Thorkild Munk).
Langmosestenens skæbne
Indtil omkring 1850 var Storbroen i Holstebro en træbro, der var privat ejet, så der skulle betales bropenge for at passere den.
I 1855 blev broen overtaget af Staten og i 1855-56 byggede man en ny bro. Det havde der været planer om i flere år.
Den nye bro blev godt 80 alen lang og 12 alen bred, kørebanen i midten var adskilt fra fortovene på siderne med et rækværk af jern, det skulle være af hensyn til de store studedrifter, der ofte passerede over broen. Men det interessante i den forbindelse er, at broen kom til at hvile på 3 store piller af granit, som blev bygget ude i strømmen.
Den granit, der blev brugt stammede nemlig fra Langmosestenen.
Andreas Skyttes fortælling
Det passer godt sammen med, at brobyggeriet foregik under ledelse af en stenhugger fra Flensborg, der hed Mohr.
Granitblokkene blev læsset på vogne og kørt til Holstebro. Det var bønder her fra Nr. Omme, der foretog transporten, og det har overvejende været med studeforspand, og det passer også godt sammen med, at der fortælles, at det tog tre dage at gennemføre et træk.
Det skulle have taget det meste af vinteren, at få stenen kløvet og kørt til Holstebro.
Over disse tre bropiller blev der lagt en kørebane af egetømmer, denne bro holdt til 1910, da den blev erstattet af en betonbro, men de tre piller står stadig, som da de blev bygget for snart 120 år siden.
Gårdens tilhørsforhold og Ulykken
Andreas Skytte fortæller, at han kan huske stedet som et tilgroet vandhul, som hans far Kr. Skytte fyldte op, både fordi stedet var farligt for børn og også for at pynte omkring ejendommen.
Nyere udgravning
På grund af dårligt vejr og andre tilfældigheder blev videre udgravning opgivet og udsat til en anden gang.
I dag er der græsplæne hvor Langmosestenen lå, men graver man i jorden, finder man stadig stumper af den.
Andreas Skytte siger, at han aldrig har fundet sten på marken af samme slags som Langmosestenen, – så det med trolden skal nok passe.
Ansøgning til Holstebro Kommune
Herefter kom historien om trolden i Thorsted, som blev fortalt, og svaret var: ”Prøv at sende en ansøgning”.
Ansøgningen til Holstebro kommune kan ses her: Ansøgning (PDF).
Svar fra Holstebro kommune
Jeg har nu undersøgt din anmodning her på rådhuset og hos Holstebro Museum.
I kan godt få doneret 2 kvartkugler til placering på en offentlig plads i Grønbjerg. I skal selv klare transport, og alle udgifter er Holstebro Kommunen uvedkommende.
Stenene er placeret ved Kaj Bech, du kan kontakte mig, sådan vi kan tale nærmere.
Venlig hilsen
Sponsorer og medhjælpere:
Abildå Smede A/S, Abildå – Anna Balle, Hornbæk – Anneberg Transport A/S – Anne Marie Thorup Thomsen, Herning – Bypark-holdet – Danske Stenhuggerier, Ringkøbing – Flexi Metal A/S, Vildbjerg – Finn Krogh Jørgensen – Gravers Kjærgaard – Gravers Sønderby – Grønbjerg Lokalhistoriske Arkiv – Hakon Pøhl – Helle Engestoft – Holstebro Lokalhistoriske Arkiv – Jens Erik Bygvraa – Jens Hjorth, København N. – Land, By og Kultur , Ringkøbing – Mogens Ballegaard – Murermester Jens Kirk.
Projektet er udarbejdet af: Palle Eriksen, Thorkild Hjorth og Mogens Ballegaard.
(ikke nævnte med bynavn er fra Grønbjerg)